Caroline Kortooms

Op 19 mei 2001 opende Toverland voor het eerst zijn deuren, Caroline Kortooms leidt het park al 13 jaar in goede banen en met succes. ToverlandFansite had op 19 mei 2014 een interview met Caroline naar aanleiding van het 13 jarig bestaan van het park.

Kennismaking

Dag Caroline, dank je wel om even tijd vrij te maken voor een interview met ons. Kunt u zichzelf even kort voorstellen en ons vertellen wat uw rol is in Toverland?

Caroline: Dank je wel dat je op onze verjaardag hier bent. Ik ben dus Caroline Kortooms de algemene directeur van Toverland. Dit betekent dat ik voor alles verantwoordelijk ben of dat nou voor operations is of financiële zaken of strategische zaken, uiteindelijk komt het allemaal bij mij terecht.

Wat is je belangrijkste rol als directrice van een snelgroeiend bedrijf/park zoals Toverland?

Caroline: Mijn belangrijkste rol is, zorgen dat we een team hebben, dat we wat betreft gastvrijheid met kop en schouder boven anderen uitsteken en dat het onze mensen echt in de sfeer brengt die wij beogen. 

Vandaag 13 jaar geleden opende Toverland op 19 mei 2001. Hoe blik je terug op 13 jaar Toverland?

Caroline: Leuk dat je het vraagt, want ik heb vanmorgen samen met medewerkers ook al eens teruggeblikt op het verleden en ik kijk een beetje terug met verbazing, want 13 jaar is eigenlijk nog niet zo heel veel. Tegelijkertijd hebben wij in die 13 jaar zoveel gedaan, als iemand anders in 25 jaar doet. Ik blik terug op die 13 jaar Toverland met een lach, met verbazing en met dankbaarheid, dat wij in die 13 jaar zoveel moois hebben mogen doen en zoveel gasten hebben mogen aantrekken.

Hadden jullie 13 jaar geleden ooit verwacht te staan, waar jullie nu staan?

Caroline: Je weet dat Toverland een initiatief is van mijn broer en van mij. Wij zijn zelf altijd voor 100% overtuigd geweest, dat we met iets goeds kwamen. Maar als iemand 13 jaar geleden een doorkijkje had gehad naar dit, nee, dat had ik me nooit kunnen voorstellen.

621.000 Bezoekers in 2013 dat is grote prestatie zeker voor een pretpark dat nog maar 13 jaar open is. Er zijn parken die dromen van zo'n bezoekersaantallen.

Caroline: Ja, dat is zo en wij beseffen ook wel dat het allemaal niet vanzelfsprekend is. Maar we willen doorgaan, we willen daar staan, waar we nu staan en nog veel verder.

Toverland is een familiebedrijf. Bepaalt dat de kracht, groei en uitstraling van het park volgens jou?

Caroline: Absoluut, daar zit onze kracht. Je kan dit het best vergelijken met een kindje. Toverland is het kindje van mijn broer en mezelf en daar zorg je goed voor. We zoeken ook naar medewerkers die deze zorg met ons delen.

Bezoek jij ook regelmatig collega parken? En is dat dan voor het werk of het plezier?

Caroline: Ja natuurlijk, maar ik combineer de 2. Elke keer als ik naar een attractiepark of een mooie dierentuin ga, ben ik blij en gelukkig. Als je uit de wagen stapt, ga je je bewust ontspannen. Maar ik ben niet helemaal blanco éh, ik kijk altijd door de bril van attractieparkdirecteur.

We kunnen er dus van uitgaan dat jij een pretpark enthousiasteling bent? Heeft dit invloed op Toverland? Beleid, toekomstige investeringen?

Caroline: Natuurlijk laten we ons graag inspireren door echte goede parken, die ook mooie, unieke en eigenzinnige zaken realiseren. We doen niet aan imiteren, daar zijn we te trots en te eigenwijs voor.

Welk park is het grootste voorbeeld waar je naar op kijkt?

Caroline: Ongetwijfeld Europapark. De combinatie van de hoeveelheid attracties, soorten attracties, de sfeer en horeca, de hotels en de shows. Daar ben je echt in een andere wereld.

Terugblik op de geschiedenis

Als er één ding is dat jullie zouden kunnen veranderen uit het verleden, wat zou dat dan zijn?

Caroline: Als ik heel eerlijk mag zijn: met de financiële middelen die we hadden, is er niks waarvan we zeggen dat we dat fout hebben gedaan of dat we dat anders hadden moeten doen. We zijn continu bij onze intuïtie gebleven, met de juiste visie.

In 2013 opende Toverland de Magische Vallei, Hoe kijk je hierop terug? Mocht je de klok kunnen terugdraaien, zou je dan iets veranderen binnen de vallei?

Caroline: Ja, iets wat we niet kunnen beïnvloeden, het weer. Van september tot maart, zoveel dagen vorst, sneeuw en koude. Dat had ik ons anders gegund, vooral voor de mensen die het moesten doen. Maar daar heb je geen invloed op, dus dat had zo moeten zijn. Maar we hebben wel laten zien, waar we toe in staat zijn met z'n allen.

Na de opening van Troy in 2007 was er een grote stijging in de bezoekersaantallen, maar niet lang daarna stagneerden de bezoekersaantallen, terwijl de andere attractieparken in de omgeving wel hogere bezoekersaantallen kregen. Dit kwam vooral omdat mensen door de financiële crisis dichter bij huis bleven. Kan geconcludeerd worden dat Troy destijds een verkeerde investering was? Omdat de schuldenlast te hoog was om verder te investeren?

Caroline: Ik vind het wel een mooie vraag, daar heeft iemand heel hard over nagedacht. Maar eumh neen, ik zou zeggen 5 keer neen. Ik denk net, dat het bouwen van Troy cruciaal is geweest, om te laten zien welke ambities we hadden en dat we het juk van het jongere kleiner indoorpark van ons gingen afgooien. Het heeft veel meer te maken met de balans tussen binnen en buiten, die was er nog niet. En dat wisten wij, we zijn nu 13 jaar verder en nu is ons park in balans. Het is net zoals kinderen groeien, ze gaan ook door een pubertijd. Wij hebben dit gewoon nodig gehad. Hoe irritant het ook was om tot een volwaardig uitgebalanceerd park te komen. Het geld voor de magische vallei hadden we nog niet, het budget dat we hadden voor Troy (die 7 miljoen), daar hebben we gewoon het optimale uitgehaald door een attractie te bouwen, die in de hele wereld genoemd wordt. Door Troy zijn we het beeld gaan kantelen. Wij wisten wel dat het plaatje niet volledig klopte: binnen was er veel, buiten is er iets waanzinnigs, maar het is wel iets korts. We wisten dat de tijd zou komen dat we dit konden rechtzetten en dat hebben we dus afgelopen jaar gedaan.

In Walygator Parc (Metz, Frankrijk) staat sinds 2010 de B&M Inverted coaster Monster uit het Japanse Expoland. Klopt het dat jullie deze achtbaan ook wilden aanschaffen? En zo ja, waarom is dat niet doorgegaan?

Caroline: We hebben het daar wel over gehad, maar we hebben een kast vol met plannen en we proberen vooral keuzes te maken die voor het lange termijn hout snijden. 'Monster' zou een korte termijnkeuze zijn geweest, omdat er ergens een achtbaan wordt verkocht. Maar dan ga je wel af van het echte pad, dat je hebt uitgestippeld, de echte weg die je voor je ziet. Achteraf bekeken had Monster ook niet in ons concept gepast. We zijn ons steeds meer bewust van wie we zijn en wat we willen. Als je weet wat je wilt, dan weet je ook steeds wat je niet wilt en daar proberen we continu de juiste keuzes in te maken.

In het verleden is interesse getoond in tweede hands attracties. Waarom is de keuze gevallen op nieuwe attracties?

Caroline: Wellicht een beetje hetzelfde antwoord als de vraag over Monster. We hebben een bepaald beeld van wat we willen: we gaan niet voor het kortstondige gewin door aankoop van een goedkopere attractie, maar veel eerder voor kwaliteit, bezieling en uniciteit. We hebben in onze missie ook geformuleerd: wat we doen, doen we uitstekend en als we het niet uitstekend kunnen doen, dan doen we het niet. Dit wil niet zeggen dat we nooit een tweede handsattractie zouden aanschaffen, daar hebben we totaal geen problemen mee, maar dan moet het wel voor ons passen.

In 2010 kondigde jullie de Mack Super Splash Odysseus aan. Er is voorkeur gegeven aan de Magisch Vallei. Waarom de keuze voor de Magische Vallei?

Caroline: Wel, we hebben als jonge ondernemers weleens de fout gemaakt, dat we te snel en te enthousiast iets riepen. Dat achtervolgt ons nu, maar dat gaat wel over. Ik moet even met respect naar Pieter Cornelis verwijzen. we vroegen hem: Pieter, we willen uitbreiden en we willen die 500.000 bezoekersgrens echt gaan overschrijden. Wat adviseer jij ons? Pieter heeft ons op grond van goede argumenten weten te overtuigen om net die balans tussen binnen en buiten te krijgen. Er moest een themagebied komen met meerdere attracties, wat op dit moment veel sterker was dan wanneer we er weer maar 1 knaller zouden neerzetten. Daar zijn we ook heel blij voor, want als je kijkt naar de hele parkbeleving en de verblijfstijd, dan zie je dat het een heel goede advies van Pieter is geweest.

Onlangs verschenen er krantenartikelen dat Toverland toch stiekem hoopt op de kaap van 700.000 bezoekers op het einde van dit seizoen. Is dit realistisch?

Caroline: Als ik bij mijn intuïtie blijf, zou dat zomaar eens kunnen. De Magische Vallei heeft dit natuurlijk in gang gezet en dit loopt parallel met een steeds grotere naambekendheid. We hebben vorig jaar een gasttevredenheid gehaald van 8.8. Dat betekent dat de gasten die ons park bezoeken, echt heel tevreden zijn. Alles wat we kunnen beïnvloeden, houden we voor ogen: het attractieaanbod dat in balans is, het park dat er uitstekend bijligt (daar krijgen we gigantische complimenten voor), enthousiaste medewerkers. Dat plaatje samen zou inderdaad het effect van 700.000 bezoekers kunnen opbrengen.

Welke investering was volgens jouw de echte game changer voor Toverland?

Caroline: Wel, dat was toch Troy. Wij waren bezig met 2 hallen: eerst het Land Van Toos en daarna Magic Forest. De grootschaligheid van die hallen en wat we daar allemaal in hebben gedaan, sloeg enorm aan bij de mensen. Wij hebben daar heel veel voor moeten doen om dat resultaat ook te verkrijgen. Niemand wist dat je zo grootschalig kon gaan, dat was helemaal nieuw. Troy is een houten achtbaan en iedereen had daar een beeld bij, dat spreekt aan. Dat was de moeder der achtbanen, voor ons in elk geval. Met Troy hebben we laten zien welke ambities wij hadden. Zelfs nu nog, als ik ergens kom en ik zeg 'ik ben Caroline Kortooms van Toverland?' dan is het allereerste wat ze altijd zeggen: oh van Troy?. Het is gewoon een beest van een achtbaan. Om even terug te komen op die vraag over Troy, eerder in het gesprek, Troy was een goede investering, voornamelijk voor dat beeld dat we hebben gekanteld.

Vorig jaar lag het tweede treintje van Troy uit de running met de seizoensstart, dit jaar is het niet anders. Is er een reden voor om het onderhoud van het tweede treintje met de seizoensstart te houden?

Caroline: Nee, het is wel zo dat we veel attracties hebben en we streven altijd voor een code groen. Je wilt alle attracties subliem onderhouden. Daarbij komt dat er attracties zijn, die geen tweede trein hebben en waarvan je weet dat het onderhoud tijdens de winter moet gebeuren. Om een voorbeeld te geven BoosterBike, daar heb je geen keuze omdat je maar 1 treintje hebt. Bij Troy hebben we die keuze wel en deze baan heeft ook een hoge capaciteit. Maar als we er nu op terugkijken, is het niet handig, laten we daar heel eerlijk in zijn. Intern zijn hier al wel opmerkingen over gemaakt. Maar ik verwijs ook met alle respect, naar de technische dienst, die hun handen MEER dan vol hebben. Al hebben zij zelf al de opmerking gemaakt voor het volgend seizoen 'dit gaan we anders doen.'

De Magische Vallei was bij opening een schot in de roos. Had je op voorhand verwacht dat het zo'n groot succes zou worden?

Caroline: Ja, vanaf we zijn gaan samenwerken met de mensen van ontwikkeling en strategie en Pieter Cornelis, wist ik van 'ja dit is het, dit moet gebeuren?.' En nu nog elke keer als ik daar loop, ben ik gelukkig en ik ben er vol van overtuigd dat het niet alleen aan de ruigheid en de extreme attracties ligt, maar vooral dat we met zijn allen hele mooie momenten creëren en dat we laten zien dat we het kunnen. Toen de ontwerpers met tekeningen kwamen, wist ik het.

Toekomstvisie

Twee draaischijven van de Teacups zijn al een aantal jaar kapot. Zijn er plannen om deze attractie terug in ere te herstellen?

Caroline: Ja natuurlijk, want op het moment dat we ervoor kiezen om een attractie te houden, dan is het onze plicht om de attractie weer te herstellen en ervoor te zorgen dat die in optimale technische staat is. De Teacups is voor de attractiefan wellicht iets minder interessant, terwijl hij voor de doorsnee gast heel leuk is, echt een familie attractie met enorme capaciteit en plezier. We hebben ons toen gerealiseerd dat wat we in de plaats zouden zetten van deze attractie dezelfde eigenschappen heeft. Ja, dan gaan we toch verder met de Tea Cups.

Toverlandfansite: De Efteling heeft een B&M Dive Coaster aankondigt voor 2015. Bobbejaanland investeert in iets nieuws voor 2015. En Walibi Holland heeft een grote nieuwe attractie in 2016 bevestigd. Legt dit een bepaalde druk of heeft het invloed op hoe, in wat en wanneer jullie investeren?

Caroline: Nee, we hebben ons eigen investeringsritme en we weten dat het ideale investeringsritme 3 jaar is. Wij zien natuurlijk wat de parken om ons heen doen, wij volgen dat en we weten zelf ook dat het consequenties kan hebben. Maar we hebben geen geldboompje, waar we zomaar het geld kunnen vanaf plukken. Je moet als park er ook voor zorgen dat er een gezonde balans is tussen de inkomsten en uitgaven. Het liefst zouden we elk jaar investeren maar dat is niet realistisch.

Blijft dit investeringsritme van 3 jaar haalbaar? Toverland wordt groter, maar ook de onkosten, meer personeel, leningen, onderhoudsbudget? Geen angst of twijfels dat deze kosten invloed gaan hebben op het investeringsritme van Toverland?

Caroline: Nee absoluut niet, de moeilijkste jaren hebben we achter de rug, doordat we rond die 500.000 bezoekers bleven hangen. Vorig jaar hebben we een grote sprong gemaakt met de investering in de Magische Vallei. Het resultaat was wederom dat we de kaap van 600.000 bezoekers hebben voorbij gestoken. Ik ben ervan overtuigd dat de verhouding tussen de investeringen en de bezoekersaantallen zo positief zullen uitdraaien, dat dit investeringsritme absoluut haalbaar blijft. Daar heb ik vertrouwen in.

Enkele jaren geleden is het Land van Toos opgeknapt. Zijn er plannen om het Magic Forrest dezelfde transformatie te geven als de 1ste hal?

Caroline: Ja, dat staat ook op de planning.

We zien de laatste maanden kleine toevoegingen zoals het Bruishuis en het Greenscreen. Slaan deze aan bij de bezoekers en kunnen we meer van deze kleine magische toevoegingen verwachten?

Caroline: Het Bruishuisje kan ik nog niet zeggen, want die is nog zo jong, dus we hebben hier niet echt een zicht op wat het met de bezoekers juist doet. Al zijn er veel positieve reacties, als je er voorbij loopt en ernaar kijkt, past het wel bij wat we willen zijn. Het Greenscreen, als je kijkt naar het aantal foto's dat er gemaakt wordt en de reacties erop , merk je dat het positief onthaald wordt.

Afgelopen week kwam het bericht dat de toekomst van de Woudracer onzeker is. Wat is hiervan de oorzaak?

Caroline: De Woudracer is nog maar 10 jaar jong, maar elke bob heeft zo'n 1 miljoen kilometer gereden. Rijd maar eens met een auto 1 miljoen kilometer, dan weet je het wel. Wat er echt aan de hand is, is dat die baan heel intensief is gebruikt, 10 jaar lang elke dag en dat heeft enorm veel invloed op de technische staat van de baan. In feite zoals het hier in de kranten stond, klopte het wel, Betekent het dat we in de baan, zoals die er nu ligt met de huidige bobs gaan investeren, zodat die zo goed als nieuw is of moeten we net daar een nieuwe baan neerleggen? We zijn dus alle pro's en contra's en de prijzen aan het afwegen.

Er wordt luid geroepen dat de ideale vervanger van Woudracer een Mack Powered coaster zou zijn?

Caroline: Daar zijn we momenteel nog niet mee bezig. Maar als we de knoop hebben doorgehakt omtrent Woudracer en er beslist wordt om deze te vervangen door iets nieuws, zullen we dit in ons achterhoofd houden. Zeker als het door onze fans geroepen wordt.

De geruchten voor een mega-achtbaan gaan al een tijdje de ronde. We moeten het toch vragen, is het al bekend wanneer hij gaat komen?

Caroline: Een mega coaster staat in ons masterplan en zit dus in onze toekomstvisie. Ik kan je met alle respect niet zeggen, wanneer hij gaat komen, want we hebben eerst andere dingen die we willen realiseren.

Waar gaat jouw persoonlijke voorkeur naar uit als er een megacoaster naar Toverland zou komen?

Caroline: Mijn voorkeur is echt een persoonlijke voorkeur, dat zegt niets over de plannen van ontwikkeling en strategie, dat zou een Silver Star zijn, B&M dus.

Staat er al wat voor 2015 op de planning?

Caroline: Voor 2015 liggen er al plannen op tafel, maar laat ons zeggen dat dit seizoen erg bepalend zal zijn. In september worden de knopen doorgehakt. Als dit blijft doorgaan, zoals we begonnen zijn, komt er zeker een moment dat we daarmee naar buiten treden.

Afsluiter

Wat is jouw favoriete plek in het park?

Caroline: Het terras van Katara Plaza. Ik ga daar regelmatig mijn boterhammetjes opeten en genieten van de muziek.

Van welke attractie krijg je niet genoeg?

Caroline: Oh, dat zijn er meerdere. Troy is 1 van mijn favoriete attracties, maar ook Djengu River en Dwervelwind, maar ook het Toverhuis.

Caroline, bedankt voor de leuke en gezellige babbel.

Caroline: Dat is met veel plezier gedaan, jullie zijn ook bedankt voor de positieve meldingen en het initiatief van de ToverlandFansite.

Vorige
Vorige

Tessa Maessen